Osoby z niepełnosprawnością - rejestracja

Print Drukuj

Osoba bezrobotna rejestruje się w odpowiednim urzędzie pracy, zależnie od miejsca zameldowania. W przypadku braku zameldowania, zgłasza się do urzędu w miejscu pobytu i składa oświadczenie o niezarejestrowaniu w innym urzędzie. Poszukujący pracy to osoba zarejestrowana w powiatowym urzędzie, w tym cudzoziemcy będący członkami rodzin obywateli polskich.

Możliwa jest rejestracja w więcej niż jednym urzędzie. Osoba poszukująca pracy, która nie jest zatrudniona, może otrzymywać rentę, zasiłek lub inny dochód, ale nie spełnia wymogów dla statusu osoby bezrobotnej, np. z powodu braku zameldowania w danym mieście. Wymagane dokumenty przy rejestracji to dowód osobisty, potwierdzenie zameldowania, świadectwo ukończenia szkoły, świadectwa pracy oraz inne dokumenty potwierdzające uprawnienia.

Dodatkowo, potrzebne są NIP i zaświadczenia dotyczące przebiegu pracy. Osoby prowadzące działalność gospodarczą muszą przedłożyć decyzje o wykreśleniu z ewidencji i zaświadczenia ZUS dotyczące składek. Osoby pobierające świadczenia ZUS powinny dostarczyć zaświadczenia o okresach ich pobierania.

Osoby niepełnosprawne muszą dostarczyć orzeczenie o niepełnosprawności. Nieprzedłożenie wymaganych dokumentów skutkuje odmową rejestracji.

Osoba bezrobotna zgłasza się w celu dokonania rejestracji w urzędzie pracy właściwym, ze względu na stałe lub czasowe zameldowanie. Jeśli nie posiada żadnego zameldowania, zgłasza się do urzędu pracy, na którego obszarze przebywa i składa tutaj oświadczenie, że nie jest zarejestrowana w innym urzędzie pracy.
Poszukujący pracy - oznacza to osobę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1-3, lub cudzoziemca - członka rodziny obywatela polskiego, poszukujących zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub innej formy pomocy określonej w ustawie, zarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy. 
Poszukujący pracy może być zarejestrowany w więcej niż jednym powiatowym urzędzie pracy.
Poszukujący pracy niepozostający w zatrudnieniu- oznacza to osobę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1-3, lub cudzoziemca - członka rodziny obywatela polskiego, poszukujących zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub innej formy pomocy określonej w ustawie, zarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy. 
Osoba poszukująca pracy niepozostająca w zatrudnieniu posiada rentę, zasiłek stały lub inny dochód; nie spełnia warunków osoby bezrobotnej np. nie posiada zameldowania w Warszawie.  

Dokumenty wymagane przy rejestracji

(§ 3 ust. 1 Rozp. I).
  1. dowód osobisty lub inny dokument tożsamości wraz z potwierdzeniem zameldowania,
  2. świadectwo ukończenia ostatniej szkoły (uczelni) w oryginale,
  3. świadectwa pracy z całego okresu zatrudnienia (w przypadku osób bezrobotnych) oraz wszystkie inne dokumenty niezbędne do ustalenia ewentualnych uprawnień (w oryginale),
  4. numer NIP,
  5. książeczka wojskowa lub zaświadczenie z WKU /dot. osób które odbywały służbę wojskową/
  6. w przypadku osób, które prowadziły własne działalności gospodarcze konieczne jest dostarczenie wszystkich decyzji o wykreśleniu z ewidencji tych działalności wraz z zaświadczeniami ZUS o okresach opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy z podstawą wymiaru,
  7. osoby, które pobierały świadczenia ZUS (zasiłek chorobowy, zasiłek rehabilitacyjny, zasiłek macierzyński lub zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego) po ustaniu zatrudnienia, muszą dostarczyć zaświadczenie z ZUS o okresie pobierania tego świadczenia z podstawą wymiaru lub zaświadczenie o okresie pobierania renty,
  8. osoby niepełnosprawne winny dostarczyć do rejestracji oprócz ww. dokumentów również orzeczenie o niepełnosprawności wydane przez uprawniony organ.
UWAGA!
Urząd nie dokonuje rejestracji w przypadku nieprzedłożenia dokumentów, o których mowa w ww. punktach.
Informacje o publikacji dokumentu